Takaisin

Vastuullisuustyössä: Henkilöstö tekee myynnin palvelutalo Bookersista erityisen

Bookers on tunnettu ja tuloksellinen myynnin palvelutalo, jonka liiketoiminta perustuu poikkeuksellisen myyntiorientoituneeseen henkilöstöön. Henkilöstöpäällikkö Marko Luttinen kertoo, miten yrityksen omat arvot ja työlainsäädännön vaatimukset huomioidaan vauhdikkaassa arjessa.

Bookers Group työllistää vuosittain noin 250 työntekijää. Erityisen konsernista tekee se, että lähes jokaisella henkilöstöön kuuluvalla, myös esimiehillä, on myyntivastuita. Henkilöstö on oikeutetusti konsernin suurin voimavara, johon todella panostetaan.

– Meidän henkilöstömme tekee meistä erityisen. Monissa yrityksissä puhutaan kaikenlaisista yksiköistä ja liiketoiminnoista. Meillä puhutaan ihmisistä. Meidän henkilöstöllämme on erityinen kyky löytää ne asiat, jotka myyvät, sanoo konsernin henkilöstöpäällikkö Marko Luttinen, joka vastaa koko konsernin henkilöstön työsuhteista.

Konsernilla on kaksi brändiä, joiden ympärille liiketoiminta rakentuu. Bookers, nimensä mukaisesti, buukkaa tapaamisia ja edistää asiakasyritystensä myyntiä sekä kuluttajabisneksessä että B2B-kaupassa. Asiakkaina on muiden muassa suuria vakuutusyhtiöitä ja pankkeja. Sales Avenue puolestaan on ratkaisumyynnin osaaja, joka hoitaa B2B-myyntiä ulkoistettuna palveluna. Asiakasyrityksiä on monilla toimialoilla. Nimekkäisiin asiakkaisiin kuuluvat muiden muassa Elisa, S-Business, Tori.fi ja Nets.

Laki läsnä joka arkipäivässä

– Valtaosa työajastani kuluu uusien ihmisten rekrytointiin ja olemassa olevien työntekijöiden urakehityksen rakentamiseen. Siihen sisältyy paljon hallinnollisia asioita ja työoikeudellisia lakipykäliä, kertoo Luttinen.

Luttinen on aina ollut jossain määrin kiinnostunut lainsäädännöstä ja sen muutoksista. Niinpä HR-työhön sisältyvä velvollisuus tuntea lakipykälät ei ole miehelle ihan pakkopullaa. Helppoa se ei kuitenkaan ole. Arjen apuna Luttisella on Linnunmaa Lexin talous- ja henkilöstöhallinnon lakiseurantapalvelu.

– Omalta tontiltani katsottuna lainsäädännön tunnistaminen on ehdoton juttu. Laki on minimi, jonka mukaan asioiden tulee työsuhteissa mennä. Se ei välttämättä aina näy työyhteisössä, mutta on läsnä taustalla joka arkipäivässä. Jotta pelataan samaa peliä samoilla säännöillä, on pystyttävä perustamaan asiat lakiin.

Luttinen huomauttaa, että laki ei ole juttu, jonka voit ottaa kertarysäyksellä haltuusi ja menetellä sitten omaksumasi tiedon varassa. Yrityksen koosta ja henkilöstömäärästä riippumatta laki tulee tuntea työsuhteen kaikissa vaiheissa rekrytoinnista työsopimuksen laatimiseen ja siitä eteenpäin.

– Lakeihin tulee jatkuvasti päivityksiä ja vaikka niitä lukisi itse edes jokseenkin säännöllisesti, jää jotain helposti huomaamatta tai ymmärtämättä. Minulle on ehdottoman tärkeää, että tiedän huomioineeni kaikki sääntelyn muutokset.

Linnunmaa Lexin digitaalisesta lakikirjastosta Luttinen löytää HR-sääntelyn tuoreimmat muutokset hetkessä. Tulkinta- ja soveltamiskysymyksiin hän saa avun palvelun kuukausimaksuun sisältyvästä chatista, jossa kysymyksiin vastaa erikoisjuristi.

– Olen sitä mieltä, että jokaisen yrityksen, jossa on palkkatyövoimaa, tulisi ottaa tämä palvelu käyttöönsä. Palvelu sopii niin isoille kuin pienille yrityksille. Se on eräänlainen elävä pelisääntökirja, joka antaa varmuuden siitä, että toimit työnantajana oikein.

Työtä tehdään aidosti hyvällä fiiliksellä

Kun henkilöstöhallinnon ja työsuhteiden perusta on varmalla pohjalla, on helppo iloita työn hedelmistä ja tukea innostuneiden työntekijöiden kasvupolkua.

– Parasta työssäni on se, että saan olla tukemassa ihmisiä heidän urapoluillaan. Innostus ja tekemisen ilo näkyvät niin hyvin heissä, joilla on hyvä olla työssään, sanoo Luttinen.
– Varsinaisen työn ja siinä kasvamisen ohella panostamme henkilöstön koulutukseen. Työllistämme eri ikäisiä ihmisiä urapolun eri vaiheissa ja teemme paljon yhteistyötä oppilaitosten, kuten Haaga-Helian kanssa.

Henkilöstön hyvinvoinnin ohella konserni toteuttaa vastuullisuuttaan jalkauttamalla arvonsa konkreettisiksi toimiksi ja valinnoiksi arjessa.

– Ekologisuus on meille tärkeää. Se, että pystymme hoitamaan ison osan asiakastyöstä puhelimen ja koneen äärellä, on myös valinta puhtaamman maailman puolesta. Jos se ei ole välttämätöntä, emme liiku ympäriinsä kasvattamassa hiilijalanjälkeä.

Aivan perustavanlaatuinen arvo ja ohjenuora toiminnassa on se, kenelle ja miten palveluita tuotetaan. Se sitoo yhteen asiakastyytyväisyyden, henkilöstön hyvinvoinnin ja koko liiketoiminnan kannattavuuden.

– Me myymme sellaista, johon oikeasti uskomme. Meidän henkilöstömme voi hyvin ja tekee työtään aidosti hyvällä fiiliksellä, kun myymme sellaisia tuotteita ja palveluita, joiden tiedämme olevan ostajalle hyödyksi. Panostamme asiakassuhteisiin ja teemme työtä vakaiden sekä vastuullisten asiakasyritysten kanssa.

LEX TOP 3

Bookersin henkilöstöpäällikkö Marko Luttinen listasi 3 asiaa, joita hän eniten arvostaa Linnunmaa Lexin palveluissa.

1. Helppokäyttöisyys ja luotettavuus

”Lexin palvelu on helppokäyttöinen ja sieltä on helppo etsiä tietoa. Vaikka palvelussa on valtavasti tietoa, voi tiedon ajantasaisuuteen ja oikeellisuuteen aina luottaa.”

2. Aktiivinen päivittäminen

”Palveluun nostetaan lakimuutokset heti. Lisäksi, jos jotain suuria muutoksia työoikeudessa tapahtuu, niistä tiedotetaan aktiivisesti. Esimerkiksi koronapandemian vuoksi tulleet lakimuutokset olivat palvelussa ymmärrettävästi selostettuna ennen kuin niitä löytyi oikeastaan mistään muualta.”

3. Asiantuntijachat

”Palvelun kuukausihintaan sisältyvä chat on erittäin toimiva väylä, jonka kautta voi pyytää apua lakien tulkintaan ja varmistaa omia tietoja. Sieltä saa juridiikan ammattilaiselta avun ja tiedon lainsäädännöstä nopeasti.”

Vastuullisuustyössä-juttusarjassa haastattelemme asiakkaitamme monipuolisesti eri toimialoilta ja eri toimenkuvissa. Artikkeleissa kerrotaan niistä tärkeistä toimista, joilla asiakkaamme toteuttavat yritysvastuutaan sen eri osa-alueilla. Artikkelit julkaistaan Lexin lakiuutisissa ja voit seurata niitä somessa hashtagilla #vastuullisuustyössä.